Menu

Tweede Kamer

Sluiten

Begin met typen in het veld hierboven en de resultaten komen direct hieronder te staan

Den Haag
Geschiedenis en maatschappijleer

Jaarlijks brengen de vierdejaars van de theoretische leerweg een bezoek aan de Tweede Kamer in Den Haag. Op school hebben de leerlingen zich tijdens de lessen geschiedenis en maatschappijleer goed voorbereid. Dat blijkt wel als ze het spel 'Wie, Wat, Wet?' spelen. Chaimae kan tot in detail vertellen hoe een wet tot stand komt. De begeleider is onder de indruk.

‘De theorie snap ik door deze excursie nu veel beter!’

Plenaire zaal
Op hun beurt zijn de leerlingen enorm onder de indruk van de plenaire zaal waar de Tweede Kamerleden vergaderen. Youssra: "Wauw, is dit de échte Tweede Kamer?" Terwijl de leerlingen nieuwsgierig rondkijken krijgen ze informatie over de verschillende politieke partijen in de Tweede Kamer. "Juffrouw, dit lijkt me wel wat! Ik zie het wel zitten om later de politiek in te gaan", zegt Houdaifa bij het verlaten van de zaal.

Veiligheid
De Tweede Kamer is niet zomaar toegankelijk. Iedereen moet eerst door een veiligheidsscan. "Het gaat hier wel allemaal wel heel serieus, hè juffrouw?", fluistert Amina. Gelukkig heeft niemand verboden spullen bij zich en duurt het niet lang voordat ze met de activiteiten starten.



Onderzoek democratie
In het democratielab krijgen de leerlingen de gelegenheid om de Nederlandse samenleving te onderzoeken. Hoe moet de samenleving er volgens jou uitzien? Wat vind jij een taak van de overheid? "Ik vond het democratielaboratorium heel leerzaam", zegt Soumaya. "In het democratieLAB hebben we door proefjes uit te voeren onze democratie onderzocht."

Reflectie
De dag wordt afgesloten met een groepsfoto voor de Ridderzaal. "Het was een leerzame dag", zegt Sara. Nigel springt in: "De theorie snap ik door deze excursie nu veel beter! Ga het examen nu veel beter maken."