Begin met typen in het veld hierboven en de resultaten komen direct hieronder te staan
Elke week gaan drie leerlingen uit de ICT-klas naar buurthuis De Klinker. Ze helpen ouderen met vragen over hun computer, tablet of smartphone. De leerlingen brengen hun ICT-kennis direct in de praktijk. Een slimme manier van leren, want kennis zit pas echt goed in je hoofd als je het een ander kunt uitleggen
Aan een tafeltje in buurthuis De Klinker zit Peter Schütt, teamleider op het Huygens College. Hij maakt een praatje met de buurtbewoners en klapt even zijn laptop open. Met veel plezier organiseert hij samen met de MVI-docent de Huygens Helpdesk. “Je hebt in de stad genoeg van die telefoonwinkels waar je naartoe kunt gaan met een vraag over je smartphone,” legt hij uit. “Maar voor ouderen of mensen die moeite hebben met Nederlands gaat dat veel te snel. Daarom komen zij hier.”
Geduld op de proef
In het buurthuis staan drie PC’s. Die worden gebruikt om computerprogramma’s, zoals Word en Excel, onder de knie te krijgen. Daarnaast willen de bezoekers van alles weten over hun eigen smartphone of tablet. “De leerlingen zijn zo handig met die apparaten dat ze een vraag meestal zo kunnen beantwoorden. De kunst zit in een goede manier van uitleggen, zodat een ander het ook echt begrijpt,” legt Peter uit. “Maar ook aan sociale skills wordt gewerkt. Hoe praat je met ouderen? Welke houding neem je aan? Ze leren ook geduld opbrengen voor mensen bij wie het iets langer duurt voordat ze iets snappen.”
‘Ik kan alles tien keer aan hem vragen en nog wordt hij niet chagrijnig’
Odin
Odin helpt een mevrouw met het wijzigen van haar Chinese toetsenbord in een Engelse versie op de telefoon. Ze heeft twee kinderen in Amerika en gaat zelf ook nog vaak op reis. Daardoor whatsappt ze veel en heeft ze wel 1000 foto’s opgeslagen. Twee weken geleden heeft ze voor het eerst een profielfoto op Facebook gezet. Odin legt uit hoe ze die kan wijzigen. Met het geluid op Facebook heeft ze ook een beetje zitten rommelen. Maar ze is bang dat ze iets verkeerd doet, en dat haar telefoon dan niet meer werkt. “Je voelt dat Odin je echt graag wil helpen,” zegt ze. “Ik kan alles tien keer aan hem vragen en nog wordt hij niet chagrijnig.” Odin: “Vaak stellen de mensen simpele vragen over ditjes en datjes op de telefoon. Het leuke aan de helpdesk is dat het voor ons een kleine moeite is. En de bezoekers zijn er echt mee geholpen.”
‘Het is belangrijk dat je goed kunt uitleggen en dat je geduld hebt’
Juninho
Juninho heeft een slimme manier om ouderen te helpen met vragen over hun computer, tablet of smartphone. “Ik herhaal alles twee keer. Als ze het dan nog niet begrijpen, leg ik het opnieuw uit,” zegt hij. “Het is belangrijk dat je goed kunt uitleggen en dat je geduld hebt. Ik leg stap voor stap uit wat ik doe en waarom.” Meestal stellen de mensen simpele vragen. Vandaag zit Juninho tegenover een meneer die niet meer kan inloggen op zijn e-mailaccount. “Ik kom wel vaker in De Klinker,” vertelt hij. “Dan neem ik een kroketje of een kopje koffie. Vandaag had ik mijn smartphone bij me. Het probleem met mijn e-mail is dankzij deze hulp meteen verholpen!”
‘Ik leer de ouderen regelmatig nieuwe dingen’
Ibrahim
De helpdesk heeft ook een paar vaste bezoekers. Meneer van Dijk uit Amstelveen is er een van. “Bijna drie jaar geleden kocht ik een iPad in de Kinkerstraat,” vertelt hij. “Ik wist niks van dat apparaat. Maar dankzij dit geweldige initiatief ben ik er nu helemaal in thuis.” Vandaag wordt meneer van Dijk geholpen door Ibrahim. Hij heeft hem van alles uitgelegd over Facebook. Meneer van Dijk weet nu hoe je een bericht kunt schrijven en wie dat allemaal kan zien. “Mensen die hier komen willen vooral weten hoe bepaalde functies op de telefoon werken,” vertelt Ibrahim. “Ik kan ze dat goed uitleggen, omdat ik zelf mijn telefoon veel gebruik. Mensen helpen met computerproblemen vind ik ook leuk. Ik ben handig met de computer en kan goed uitleggen. Daardoor leer ik de ouderen regelmatig nieuwe dingen.”
Wist je dat je op onze school nog meer projecten kunt doen om anderen te helpen? Bekijk ook het Goede Doelen-project.