Menu

Goede Doelen

Sluiten

Begin met typen in het veld hierboven en de resultaten komen direct hieronder te staan

op school
Recreatie en Commercie

Aan een kop vol kennis heb je pas echt wat, als je er in de praktijk iets mee doet. En hoe mooi is het als je dan ook nog eens een goed doel steunt? Met het Goede Doelen-project hebben de leerlingen meer gescoord dan een goed cijfer!

Elke ochtend sta je op. Je neemt een ontbijt, kleedt je aan, en gaat op weg naar school. Je bekijkt het rooster, zoekt je vrienden en het leslokaal. Je hebt je huiswerk netjes gemaakt. Leraar blij en jij een goed cijfer. Tijd voor het volgende hoofdstuk. Maar gelukkig leer je op het Huygens College niet alleen vanuit een boek. Als je je kennis gebruikt in de praktijk, weet je pas echt waar je het voor doet. Het Goede Doelen-project is daar een mooi voorbeeld van.

Meester Boujemaoui: ‘Het gaat om veel meer dan het halen van een goed cijfer’

Onder de indruk
Meester Boujemaoui (docent Commercie) is een van de bedenkers van het Goede Doelen-project: “We hebben gekozen voor doelen die dicht bij de leerlingen staan,” vertelt hij. “Het Ronald McDonald Huis, Kika en de Clini Clowns hebben alle drie te maken met kinderen. Daarnaast kozen we voor de Voedselbank.” Twee periodes lang werd er hard gewerkt door de leerlingen van het keuzevak Commercie: vooronderzoek doen, een plan van aanpak maken, flyers ontwerpen en collecteren met zelfgemaakte collectebussen. De leerlingen gingen ook op bezoek bij de goede doelen. En dat maakte indruk. “Ze zagen mensen die afhankelijk zijn van de Voedselbank. Ook personen die ooit rijk waren, maar door een tegenvaller in hun leven hier terecht zijn gekomen. Door dit project hebben ze kennis gemaakt met een stuk van de maatschappij dat ze nog niet kenden. Het gaat om veel meer dan het halen van een goed cijfer. Zelfs leerlingen die niet altijd evenveel zin hebben in school, hebben keihard gewerkt” .

Geld inzamelen met de kerstmarkt
De kerstmarkt is de kers op de taart van het Goede Doelen-project. In de aula zijn links en rechts kraampjes opgesteld. Zakaria verkoopt tosti’s voor het Ronald McDonald Huis. Hij vindt het een goed doel, omdat hij hiermee zieke kinderen en hun ouders steunt. Hij is vastberaden om veel geld op te halen! Naast de kraam van Zakaria staat Nidal, die zich inzet voor Kika. Hij heeft drie computers geïnstalleerd. Tegen inlevering van twee bonnetje (= 1 euro) kun je gamen met een virtual reality bril op. En voor één bonnetje kun je je foto laten bewerken in het Facelab. Nidal zet je gezicht op het lichaam van Superheld of -model!


Kamran: ‘Van tevoren wist ik niet dat er zo veel mensen zijn die niet dagelijks eten kunnen kopen’


Dozen vullen voor de Voedselbank
Aan de andere kant van de aula staan Kamran en Mert. In hun kraam liggen stapels dozen. Het is de bedoeling dat bezoekers een doos meenemen en die gevuld met houdbare producten weer inleveren op school. Kamran: “We hebben gekozen voor de Voedselbank, omdat het gaat om de basisbehoeftes van mensen. Van tevoren wist ik niet dat er zo veel mensen zijn die niet dagelijks eten kunnen kopen. Ik ben blij dat we met deze actie mensen kunnen helpen.”


Hakima: ‘Ik ben van plan om goede doelen in de toekomst te blijven steunen’


Cakejes voor Kika
Achter in de aula kun je meedoen aan de Hot Noodle Challenge. Wie durft? Degenen die liever een minder gepeperde actie willen steunen, kunnen doorlopen naar de kraam van Hakima. “Wij verkopen hier allerlei zoetigheden,” vertelt ze. Ze wijst naar de slagroomsoesjes en zelfgemaakte puddingbroodjes en cupcakes. “Eerst hebben we bedacht welk doel we wilden steunen. We kozen voor Kika. Zij zamelen geld in voor onderzoek om meer kinderen te genezen van kanker. Daarna hebben we bedacht wat we wilden verkopen, tegen welke prijs en hoe we dat gaan aanpakken,” zegt ze. “Ik heb geleerd hoe je goed samenwerkt, iets organiseert en hoe je een planning maakt. Ik weet nu ook hoe belangrijk goede doelen zijn. Daarom ben ik ook van plan om ze in de toekomst te blijven steunen door geld te doneren.”

Juf Roep: ‘De leerlingen wilden heel graag eens iets ‘in het echt’ organiseren’


Sponsorloop
Naast de Goede Doelen-markt, is er een Sponsorloop georganiseerd door de leerlingen van Recreatie. Boven in de gymzaal rennen eerstejaars zo veel mogelijk rondjes. Want hoe meer rondjes, hoe meer geld van hun sponsors! De Sponsorloop hebben de vierdejaars in drie weken uit de grond gestampt. “De leerlingen wilden heel graag eens iets ‘in het echt’ organiseren,” vertelt juf Roep, docent Recreatie. “Van het idee om goede doelen te steunen, werden veel leerlingen enthousiast. Omdat Commercie al bezig was met het Goede Doelen-project, besloten we de krachten te bundelen en er een gezamenlijke dag van te maken.”

Leren organiseren
Wat komt er eigenlijk allemaal kijken bij het organiseren van een Sponsorloop? Daarover werd uitgebreid gebrainstormd in de les. Want met een stempelkussen en een lijstje mensen die jou willen steunen, ben je er nog niet. De leerlingen kregen te maken met vergunningen, gemeente, politie, muziek en sponsors. Een goede planning en een strak draaiboek zijn superbelangrijk! Juf Roep: “De organisatie is heel goed gegaan. De leerlingen hebben in de praktijk geleerd hoe je een evenement organiseert. Het was opvallend om te zien dat leerlingen zich met ziel en zaligheid inzetten voor de goede doelen. Een filmpje van de Voedselbank of Kika doet heel veel met ze.” In de gymzaal is het een gezellige boel. De plaatselijke Albert Heijn heeft flink gesponsord met 100 flesjes water, appels en bananen. De muziek staat lekker hard, er wordt gedanst en vooral heel hard gerend voor het goede doel!